Paino ja kunto junnaa paikallaan – mikä avuksi?

 

 

Tuntuuko siltä että vaikka kuinka ahkerasti sauvakävelet ja syöt kuin lintu niin paino ei laske ja kunto junnaa paikallaan? Olisiko syynä harjoitusten teho ja kropan tottuminen tekemään asioita samalla tavalla?

Lihakset ovat vähän niin kuin jauheliha, jos sitä aina syö samalla lailla valmistettuna, alkaa maku tylsistyttää eli vähän enempi chiliä tarvii kenties. Tätä ’tehochiliä’ tarvitaan myös treenatessa ja painonpudotuksessa. Kannattaa siis harjoitella monipuolisesti ja eri tehoilla, lihaksistoa ärsyttäen.

Urheilijat harjoittelevat säännöllisesti eri tehoilla eri jaksoina. On kevyitä ja raskaita treenijaksoja. Näin myös tavallisen kuntoilijan ja painonpudottajan kannattaa tehdä. Välillä treenata kovemmin ja välillä antaa kropan palautua ja levätä. En tarkoita tässä levolla sohvalle jäämistä vaan kevyempää treeniä eli esimerkiksi sitä tuttua sauvakävelyä luonnossa.

IMG_0477HIIT eli korkeatehoinen intervalliharjoitus saattaa pelottaa ja ahdistaa huonokuntoista mutta harjoituksia voi tehdä ohjatussa valmennuksessa oman kunnon ja fysiikan mukaan. Näin saavutat paremmin myös tuloksia esim. painonpudotuksessa kun tiedät mitä ja miten teet ja treenaat.

Sama pätee ravintoon, mitä ja miten syödä, jotta se tukee laihduttamista tai kehittymistä vaikkapa maratonia varten. Laihduttaessa juuri syömisellä on suurin vaikutus painonpudotukseen. Liikunta tukee painonpudotusta ja auttaa sen hallinnassa jatkossakin.

Super-, trendidieetit tai laihdutusjauheet antavat aika lyhyen onnen hetken. Ne toki voivat olla alussa sysäys ja alku kohti kevyempää oloa mutta tuskin meistä kukaan haluaa niitä syödä koko loppuelämäänsä kun maailma on täynnä ihania makuja ja ruokia. Eihän lisäkilotkaan tule hetkessä vaan salakavalasti vuosien aikana. 7000 kalorin vaje tarkoittaa 1 kg painonpudotusta. Terveellinen painonpudotustahti on n 0,5 -1 kg/ viikossa, reilusti ylipainoisella saattaa pudota useitakin kiloja viikossa. Tämäkin on hyvin yksilöllistä minkä vuoksi dieetti on aina suunniteltava yksilön mukaan.

hedelmäpöytäMiten sitten syödä? Lautasmalli, ruokapyramidi, hiilariton, rasvaton vai mikä toimii? Netti ja iltapäivälehdet ovat pullollaan ohjeita ja kaikki vinkit joko lihottaa tai laihduttaa, mutta ainakin ne hämmentävät ja sekoittavat laihduttajan. Minkä valitsen ja mikä sopii mulle?

Kannattaa selvittää oma kehonkoostumus, mikä on sinun perusaineenvaihduntatasosi ja kuinka paljon tarvitset energiaa esim. liikkumiseen, työssä käymiseen jne. Kuinka paljon haluat tai tavoittelet kiloja pois vai haluatko kasvattaa lihaksia? Tavoitteet siis ratkaisevat ja tahtotila miten niihin päästään.

Silja

 

Paino ja kunto junnaa paikallaan – mikä avuksi?
Merkitty: