Mikä ihmeen fascia?

rullausKehon rullauksen yhteydessä puhutaan fascioista ja mitä hyötyä on siitä, että näitä fascioita rullataan? Fascia tarkoittaa kalvoa. Olet varmaan ostanut kaupasta lihaa ja huomannut, että sitä peittää osaksi valkoinen kalvo. Myös meillä ihmisillä on tällaisia kalvoja pitämässä lihaksia kasassa muuten lihaksemme olisi löysää jauhelihaa. On sekä pinta- että pintaa syvemmällä olevia kalvoja. 

Peitinkalvolla on kelmumainen rakenne, joka lämmetessään muuttuu elastisemmaksi. Ihmisen venytellessä lihaksia ensin venyvät lihasten sidekudokset, fascia mukaan lukien. Sidekudosten aukeaminen venytyksessä kestää noin 12-15 sekuntia. Vasta kun sidekudokset ovat venyneet, pääsevät lihakset venymään.

Kalvot kovettuvat ja jäykistyvät jos emme venyttele ja huolla niitä säännöllisesti. Mutta venyttely ei yksin riitä vaan tarvitaan näiden peitinkalvojen nesteytystä, rullauksessa käytetään mm. samantyyppistä nesteytystekniikka kuin esimerkiksi lymfahieronnassa.

Rullaus ja venyttely parantavat kalvon elastisuutta ja antavat näin parempaa liikkuvuutta ja joustavuutta. Jotkut väittävät olevansa jäykkiä luonnostaan mutta kyse ei ole notkeuden lisäämisestä, vaikka siihenkin se joillakin auttaa. Liikeketjumme toimivat paremmin ja joustavammin liikkuessamme vaikkapa jäisellä kadulla kun huollamme kehoa. Huolletaanhan autojakin säännöllisin väliajoin, miksei siis omaa kroppaa?! Vähemmän vaurioita, venähdyksiä ja revähdyksiä, vähemmän sairaspoissaoloja ja terveyskeskusjonoja.

Ihminen on kokonaisuus, jos joku kohta pettää niin se vaikuttaa koko kehoon ja olotilaan. Hartiat ja niska jumissa, päätä särkee, huono ryhti, alavatsa pömpöttää, paino nousee. Aika tuttua vai mitä? Ennen elämänmuutostani istuin pahimmillaan autossa, toimistossa ja kokouksissa 15 tuntisia päiviä – arvaat varmaan että sai juosta fysioterapiassa, milloin jomotti hartioita milloin mitäkin. Istuminen tappaa julistetaan tänä päivänä ja onneksi nykyisin toimistoissa alkaa olla säätöpöytiä työskentelyyn (saisipa sellaisen nyt kotitoimistoonkin!).

Mutta älä jämähdä pelkkään seisomiseenkaan vaan vaihtele asentoa päivän mittaan. Heitä kengät pois, ota fasciapallo jalan alle ja pyörittele seisoessasi palloa päkiällä ja kantapäillä, heiluttele varpaita. Tee jumppaliikkeitä paikallasi pyöritä hartioita, käsiä, ranteita tai osallistu taukojumppaan. Saat nesteet kiertämään ja aivot ja Sinä toimit paremmin. I love my body!

 

Vinkit treenivenytyksiin ja rullaukseen

Venyttelyjä ja rullausta kannatta tehdä ennen treenejä, treenin jälkeen 5-10 min. Pitkät venytykset on parempi tehdä illemmalla kun olet tankannut ja palautunut treenistä.

Rullausta kannattaa tehdä lämmittelyn ja jäähdyttelyn yhteydessä kevyesti n 5 min erityisesti sitä kohtaa mitä vartalonosaa treenaat, esimerkiksi jos lähdet lenkille rullaa jalkoja. Koko kehon rullausta kerran viikossa, samalla huollat triggerit ja kuonakertymät.

 

Mikä ihmeen fascia?
Merkitty: