Kämmenen verran ruokaa

Kun kaloreiden laskenta tuntuu työläältä tai vaa’an käyttö ei onnistu ruoka-annosten määrittämisessä, käytä ihan omaa päätäsi tai oikeastaan kättäsi. Syö juuri sen verran kun kämmenesi koko näyttää, silloin et ainakaan syö liikaa.

lautasmalliPerinteinen lautasmalli kootaan neljäsosasta perunaa/pastaa/riisiä, neljäsosa jotain proteiinipitoista kuten lihaa, kalaa ja puolet lautasesta kasviksia salaattia, juureksia ja vihanneksia. Näin annokset pysyvät kohtuullisina, Kun käytät tavallisen kokoista ruokalautasta, niin ei hämää ottamaan liikaa ruokaa.

Kun syö pienempiä annoksia, ei mistään ruoka-aineesta tarvitse välttämättä luopua aivan kokonaan laihduttaessa. Jos joskus myös maistuu pizza tai kylässä tarjotaan piirakkaa, niin leikkaat vain pienemmän palan. Näin voit maistella eikä tarvitse selitellä painonpudotusprojektiasi jos et halua.

Kun käyt kaupassa lue huolellisesti tuoteselosteet mitä tuotteet todella sisältävät, erityisesti sokerin, suolan ja rasvan osalta. Ns. terveystuote tai energiapatukka voi olla melkoinen pommi laihduttajalle.

 

No kaikessa syömisessä ei tarvitse kituuttaa ja kitsastella jos tuntuu että tarvitsee syödä enemmän vaan esimerkiksi vihersalaatteja ja terveellisiä vihanneksia voi hotkia hyvällä mielin runsaastikin, ilman vaikutuksia laihdutustulokseen.

keittoItse tykkään syödä paljon keittoja mm. talvella ne maistuvat ja lämmittävät mukavasti. Sitä paitsi ne ovat nopeita valmistaa, saa ison erän kerralla tehtyä vaikkapa pakkaseen syödä joku toinenkin kerta päivälliseksi. Myös laihduttajalle keitot ovat hyvä keino pudottaa painoa, sillä keittoihin panostaminen voi olla monelle helppo tapa tehdä muutoksia ruoanlaittotottumuksiin. Keitot täyttävät hyvin vatsan nestepitoisuutensa ansiosta. Kirkasliemiset keitot sisältävät vähemmän myös kaloreita kuin kermapohjaiset.

Jos ruuan määrä tuntuu joko isolta ja paino ei putoa, kannattaa mitata ja tarkkailla aika ajoin ruuan määrää.

 

 

Ennen kauppaan menoa suunnittele ostokset esimerkiksi tekemällä viikon tai ainakin useamman päivän ruokalistaa ja mitä ruoka-aineita ja kuinka paljon todella tarvitset. Näin ei tule ostettua turhaan eikä liian isoja pakkauksia, vaikka ne olisivatkin edullisempia niin niistä saattaa tulla kiusaus syödä enemmän turhaan tai joutuu heittämään ruokaa hukkaan.

Ja sitten kun syödään kotona, niin keskitytään siihen. Katetaan kauniisti, sillä kattaushan on puoliruokaa. Syödään hitaasti ja nauttien. Tämä voi olla joskus haaste lapsiperheissä iltaisin kun tullaan kiireellä päivän juoksuista ja pitäisi rauhoittua, nälkä kiljuu ja nukkumaanmenoaikakin lähenee. Mutta ainakin kaikki muu viihde syödessä kannattaa jättää sivummalle ja seurustella perheen jäsenten kanssa päivän touhuista niin syömisestäkin tulee hetki rentoutua eikä rutiinisuoritus.

 

Kämmenen verran ruokaa
Merkitty: