Herkkua on siinä monenlaista…

16.12.2015

buffetJouluruokaa tarjoo kunnon väki…”… jouluna saa syödä yölläkin…”…on äiti laittanut kystä kyllä…” – huh huh ”…herkkua on siinä monenlaista..”.  

 Työpaikoilla on esillä suklaata ja muuta herkkua jo ennen joulua yhteistyökumppaneilta ja työkavereilta. Herkuttelu on lähes päivittäistä. Kokouskahvit ja niiden yhteydessä tarjottavat pienet ja isot makeat saattavat toimia korvaavina välipaloina ennen varsinaisia pääaterioita. Istuminen niin kokouksissa kuin työpöydän ääressä pitkää päivää tekee raskaan ja väsyneen olon. Eikä tämän hetkinen vuodenaika ja sää houkuttele lenkkipoluille liikkumaan.

Jouluherkut saattavat aiheuttaa repsahduksia laihduttajalle kun houkutuksia tulee joka puolelta, ja toki herkutella voikin mutta kohtuudella. Joulunaikaan paino nousee parisen kiloa herkkuhiilareista johtuen mutta tasaantuu joulun jälkeen kun moni aloittaa ns. härkäviikot ja palataan arjen normaaliin rytmiin. Ja useinhan aloitamme kuntoilun ja laihduttamisen uuden vuoden lupausten mukaisesti heti tammikuussa.

 

Muutama vinkki miten hallitset syömistäsi jouluna mutta nautit kuitenkin herkuista ja joulustasi.

1. Pari-kolme palaa suklaata riittää – ei koko levyä tai pussia.hedelmäpöytä
2. Valitse buffee-pöydän antimista mieluisimmat tai pieniä määriä useampaa ns. maistiaispalat.
3. Joulukokki tee myös kevyitä vaihtoehtoja niille, joiden tiedät olevan dieetillä. He varmasti arvostavat sitä.
4. Valmistaessasi joulupöytää, älä napsi kuormasta ennen aikojaan.
5. Lopeta syöminen kun vatsa on mielestäsi täysi ja olo tuntuu hyvältä. Lautasmalli toimii hyvin tässäkin, puolet kasviksia.
6. Kieltäydy kohteliaasti kun maha ilmoittaa, ettei enää ole tilaa ylimääräisille annoksille.
7. Tiedosta alkoholin lihottava vaikutus, nauti kohtuudella viiniä, glögiä ja olutta. Juo vettä.
8. Kinkunsulatuslenkki tai joku muu liikunta sekä leikit lasten kanssa ruokailujen välillä tekee hyvää.
9. Hedelmät keventävät oloa.

 

Herkullista Joulua
Silja

Herkkua on siinä monenlaista…
Merkitty: